torstai 17. joulukuuta 2015

Joulukalenteri 17. luukku ~ 25 faktaa

Kuva (c) Maikku

Tänään listailen itsestäni (ja Onnista) 25 faktaa, yritin laittaa semmoisia, mistä lukijat ei vielä tiedä. Olipas hauskaa, olisin voinut keksiä enemmänkin! Kuvittelin tämän olevan hankalaa, mutta se olikin ihan päinvastoin.

1. Ilta-/aamukauroja syödessään Onni asettelee jalat seuraavasti: etujalat on tasan, oikea takajalka on n. puoli metriä vasenta jalkaa edempänä. Näin se tekee JOKA KERTA. :D


2. En ole koskaan tippunut kovin pahasti *kop kop*, mutta pahin niistä muutamasta on varmasti Viholassa Henkalla ratsastaessani. Poni otti ja lähti kun maneesin pääty pelotti, enkä sitten varannut jalalleni painoa tunnin jälkeen. Enkä voinut enää käyttää kyseistä jalkaa antaakseni pohjetta voimakkaammin. Mutta sinne kiikuin takaisin, niinhän se on opetettu. :p Seuraavana päivänä jalka oli kuitenkin jo lähes normaali.

3. En ole murtanut luita missään muussakaan tilanteessa. Onnin oikean etujalan puikkoluu on sen sijaan murtunut muutama vuosi sitten. Se operoitiin, eikä ole vaivannut hevosta sen koommin.

4. Uutta hevosta etsiessäni, koeratsastin Onnin lisäksi 3 tammaa (ja minä kun vannoin, etten osta tammaa..). Meinattiin myös lähteä Viroon kokeilemaan yhtä heppaa, mutta eipä sitten tarvinutkaan. ;)

9v.-t. Nemezja, kuumahko ja herkkä tamma. Minulle vähän liian pikkuinen (omasta mielestä), mutta aivan ihana. :)

5v.-t. Landina, fiksu nuori ratsun alku, viskeli vaan päätään ihan hirveästi.

8v.-t. Savana, aivan super miellyttävä ratsastaa, toiseen suuntaan ei vain maistunut laukkaaminen.

5. Pidän esteistä ja koulusta ihan yhtä paljon. Sen vuoksi treenaan ja - harvoin, mutta joskus kuitenkin - kisaan molempia. Onni on mielestäni yhtä sopiva molempiin lajeihin, enemmän se näyttää kouluhevoselta, mutta tietääkseni on paremmin menestynyt esteillä.

6. Minä en todellakaan ole merkkituotteiden perään. Ostan ja käytän vaatteita, mitkä näyttää siedettävältä eivätkä maksa liikaa. Jos mahdollista, pyrin ostamaan alennustuotteita. Hevosen kamat ovat varmasti "laadukkaampaa" tavaraa kuin minun vaatteet..

7. Olen ollut TET:ssä Tampereen hevosklinikalla kahdesti (8. luokalla 3 päivää ja 9. luokalla viikon), vietin suurimman osan ajasta leikkaussalissa ja nautin siitä suunnattomasti. Jos jonain päivänä saan eläinlääkärin paperit kouraan, haluaisin Teivon klinikalle töihin. Ainakin näillä näkymin.;)

Vuonna 2011 Tampereen uusi hevosklinikka piti avoimet ovet -päivän, jolloin saatiin käydä ihailemassa uusia tiloja. Tässä kuva yhdestä hoitohuoneesta.

8. Haluaisin opiskella eläinlääkäriksi englanniksi ja se olisi mahdollista ulkomailla. Siksi haenkin ulkomaisiin kouluihin keväällä. Olen siis myös valmis opiskelemaan ulkomailla.

9. Tykkään hirveästi kirjoittaa ja nuorena kirjoittelinkin paljon novelleja. Myöskään kouluaineiden esseet eivät ole olleet ongelma. Englannin YO-kokeen esseestä sain kaikkien aikojen parhaat pisteeni, 85/99, siitä uskalsin olla jo ylpeä!

10. Rakastan matkustamista! Kunhan kohde on jokin muu kuin Suomi.. :D Uusissa maissa vierailu on jotenkin siistiä, en kyllästy siihen varmaan koskaan! Ja vaikka kohde olisikin jo entuudesta tuttu, en silti kyllästy.

Matkalla Amerikkaan kesällä 2015

11. Nyt kun mainistin matkustamisen, olen vieraillut 6 eri maassa: Amerikassa olen visitoinut serkkujen luona ainakin 6 kertaa, Thaimaassa käytiin lomalla vuonna 2012, Ruotsissa olen käynyt tosi monesti myöskin serkkuja ja mummia tervehtimässä, Virossa tuli käytyä viime vuonna, Saksassa asuin pari kuukautta ja Irakissa asti on tullut käytyä ollessani jotain 7 ja 10 ikävuoden väliltä.

12. Tämä kyseinen asunto on 11. talo jossa olen asunut elämäni aikana (ja minusta tuntuu, että unohdin jonkun laskuista..). Laskimen avustuksella selvitin, että olen siis asunut n. 1,7 vuotta/talo. Mukaan on mahtunut kerrostalo, rivitalo, omakotitalo sekä luhtitalo. Muuttamisessa on kuitenkin ollut hyötynsä: eroon on päässyt kaikesta turhasta!

13. En ole puhdasrotuinen suomalainen. :D Isäni oli suomenruotsalainen, eli olen periaatteessa 25% ruotsalainen ja 75% suomalainen.

14. Tykkään enemmän kuumista kuin eteenpäin puskettavista malleista. Onni ei ole oikein kumpaakaan, en voi sanoa, että se esteilläkään kuumuu, se vaan innostuu.

Vahannassa ollut Laikko oli kuumuvaa sorttia. Siitä syystä se olikin top3:ssa.

15. Teen mielummin käsillä kuin opettelen kirjoista lukemalla. Tästä syystä lukioon hakiessani harkitsin Steiner lukiota.

16. Olen luonteeltani tyypillinen kaksonen: innostun jostain ja aloitan projektin heti. Hetken päästä (asiasta riippuen hetki voi olla 3 tuntia, päivän tai viikon ellei jopa viikkoja) kuitenkin kyllästyn, innostun jostain muusta ja aloitan uuden projektin. Kärsivällisyyttä voisin ostaa lisää, kiitos!

17. Minulla on silmälasit! Ne on kuitenkin päässä lähinnä vain autoajelulla ja elokuvissa. Näen hyvin ilmankin, mutta lasit terävöittää kuvaa, jolloin näen mm. lukemaan liikenteen kyltin kauempaa.

Vahna kuva, mutta ajaa asiansa. Ja varmaan ainoa kuva minusta rillit päässä.

18. Minä ja Onni ollaan samanlaisia ruoan suhteen: kaikki käy ja ruokahalu on suurempi kuin ehkä tarvisi. Onnilla se ei sentään näy, vaikka se onkin periaatteessa vapaalla heinällä. Minä en myöskään menetä ruokahaluani mistään. Aivan sama puhutaanko oksennuksesta vai katsonko juuri jotain ohjelmaa, jossa veri valuu ja suolet on pihalla, pystyn syömään tilanteessa kuin tilanteessa.. :D Toivottavasti kukaan herkästi ruokahalunsa menettävä ei juuri lukenut tätä syödessään.. :p

19. Jään helposti sarjoihin koukkuun, mutta sarjan tultua päätökseen, en katso sitä enää uudelleen. Poikkeuksena on Frendit. Osaan valehtelematta puolet sarjan kaikista jaksoista ulkoa ja palaan aina yhä uudelleen ja uudelleen katsomaan jaksoja (nykyään tosin en katso järjestyksessä, katson juuri sen jakson mitä huvittaa katsoa), ja aina ne naurattaa ! Tällä hetkellä "työn alla" on Dexter, jonka katsomista en vain voi lopettaa.

Sain viimejouluna lahjaksi kaikki puuttuvat Frendien tuotantokaudet <3


20. Olen tosi puhelias ja joskus jopa äänekäs, kunhan pääsen eroon alun ujoudestani.

21. Toisinaan (lue: hyvin usein) käytökseni/tapani tehdä/ajatella asioita on enemmän mies- kuin naismaista. Ainakin omasta mielestäni. :D

22. Olen hevosten lisäksi ratsastanut aasilla (Irakissa) ja norsulla (Thaimaassa)! Norsuratsastuksia en kyllä enää ala tukemaan..



23. Inhoan myöhästymistä ja odottamista. Yhdistelmänä tämä ei ole parhain mahdollinen: Lähden aina ajoissa, sitten olen liian ajoissa paikalla ja joudun odottelemaan.

24. Jännitän helposti ja mitättömiä asioita.

25. Ja viimeisenä: ollessani kolme vuotias, minun nimissäni oli vuoden päivät äidin lv-ruuna James. Äidin entisistä hevosista nimet: Gefion ja James oli myös aina silloisten leluheppojeni nimet.

Kuva otettu vanhasta voittajakuvasta, joka on laminoitu ja tallessa laatikossa. Kuvassa siis James. Tajusimpa, että Onni taitaakin olla mun neljäs oma hevonen, kun James on kerran ollut mun nimissä ja paperilla näin ensimmäinen "oma" hevonen. :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti